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How do we assess the effectiveness of measures taken to pursue social objectives? This course aims to discuss the quantitative measurement of the main socioeconomic variables used in the evaluation of public policy, in both developed and developing countries. These include GDP, poverty and inequality, employment and unemployment, health and education, segregation, environmental indicators. First, the course surveys the conceptual debates around definitions of variables: wealth and growth, poverty and inequality, labor productivity, education, health etc. Second, it develops the axiomatic arguments (with their varying degrees of mathematical reasoning) that may lead one to choose an indicator over another. Special attention is given to the issues raised by agent heterogeneity and multidimensional welfare. Then, the course will analyze how those theoretical indicators are materialized and calculated on actual data, such as can be obtained from national accounts, administrative sources or sample surveys. A central goal of the course is to enable students to better understand several controversial issues, in which measurement problems play a major role: is poverty declining or rising? What about unemployment? How do different countries compare, in terms of development, living conditions or education?
Ce séminaire est donné en anglais.
Cours de 24 h + 12 h de TD, 4 ECTS
Mots-clés : Économie,
Suivi et validation pour le master : Spécial : cf. le descriptif
Intitulés généraux :
Renseignements :
mentions APE et PPD, secrétariat pédagogique, 48 bd Jourdan 75014 Paris, tél. : 01 80 52 19 43/4. Pour tout renseignement, veuillez ecrire à : master-ppd(at)psemail.eu
Réception :
lundi et mardi de 15 h 30 à 17 h3 0, jeudi et vendredi de 10 h à 12 h 30.
Adresse(s) électronique(s) de contact : master-ppd(at)psemail.eu
(Master Politiques Publiques et Développement)
Ce cours obligatoire en langue anglaise est proposé au niveau M1. Il aborde les questions soulevées par la mesure quantitative des variables économiques et sociales et de leurs corrélations : construction théorique et axiomatique, techniques d’enregistrement de l’information et traitement des erreurs, constitution d’échantillons représentatifs et calcul d’intervalles de confiance. Le cours est organisé en 12 séances thématiques (revenu, inégalités, éducation, santé…) de 2 heures, données en alternance par Denis Cogneau et Julien Grenet (PSE-CNRS). Afin de valider, les étudiants doivent rendre 6 productions écrites individuelles mobilisant des données en vraie grandeur, avant un examen sur table. 12h de travaux dirigés assurées par un doctorant accompagnent ces travaux d’étudiants.
Publications 2017/18 :
Cogneau Denis, Léo Czajka & Kenneth Houngbedji, 2018. "Le retour de l’éléphant triomphant ? Croissance et inégalités en Côte d’Ivoire (1988-2015)", Afrique Contemporaine 263-264 : 221-225.
Documents de travail 2017/18 :
Cogneau Denis, Yannick Dupraz & Sandrine Mesplé-Somps, 2018. “Fiscal Capacity and Dualism in Colonial States: the French Empire 1830-1962”, PSE working paper N°27/2018.
https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01818700
Dernière modification de cette fiche par le service des enseignements (sg12@ehess.fr) : 5 juillet 2017.